Säg NEJ till Stress - Säg JA till Livet!

hur långvarig stress påverkar dig

Att få utmattningssyndrom är som att tappa sig själv och gå i tusen bitar. Plötsligt känner du inte igen dig själv och klarar inte av att göra enkla saker som du normalt brukar göra. Utmattningssyndrom eller som i folkmun ”utbrändhet” är en effekt där kroppen inte längre orkar stå emot stress och ger bland annat kronisk trötthet, kroppslig svaghet, depression, dåligt minne, sämre immunförsvar, känslomässig labilitet, sömnstörningar, oro, ångest, koncentrationssvårigheter, ljudkänslighet, kronisk värk, yrsel och magbesvär.

Forskning påvisar att hjärnans pannlob permanent skadas och därmed försämras bland annat förmågan att koncentrera sig, planera och att lagra nya minnen vid inlärning. Det finns möjligheter att återhämta sig, men vägen till att må bättre är lång och tyvärr finns det även en stor risk att få återfall om personen i fråga inte är beredd att mentalt göra en förändring och acceptera en livsstil där mindre prestation och stress är den enda vägen till att bli frisk.

Utbränd

Prestationsberoende

Det finns så mycket fördomar runt utmattningssyndrom. Bland annat att de som råkar ut för detta tros vara lata eller överkänsliga, men faktum är att det oftast drabbar överpresterande kvinnor. En högpresterande person har svårt att se när de gör tillräckligt och driver sig själv att göra mycket mer än vad egentligen kroppens energiresurser räcker till. Till slut försvagas immunförsvaret och det är då utmattningssyndromet visar sig.

Vi lever i ett samhälle som bygger på att vi ska prestera och detta börjar redan under barndomen från föräldrar, samhället och skolan. Vi får mer beröm över det vi gör istället för vad vi känner och vem vi är. Medvetet eller omedvetet uppfostras vi med skam och skuld om vi INTE gör det som förväntas av oss. Följden blir att vi lär oss att för att duga måste vi vara duktiga och ju duktigare vi är, desto bättre är vi. Effekten blir ett ekorrhjul där det inte finns någon gräns att nå, vilket driver den högpresterande person att ständigt jaga efter mer beröm. Detta för att få ytterligare bekräftelse att han eller hon duger, s.k. yttre bekräftelse. Det som krävs för att bli av med prestationsberoendet är att öka sin självkärlek.

Inom arbetsmarknaden uppskattas högpresterande människor som goda anställda för sin extrema flitighet och lojalitet. Men frågan är hur bra är det egentligen att uppmuntra överprestation? Förmodligen leder detta till utmattning förr eller senare och då är denna arbetsresurs slut redan efter några års hårt arbete. Vårt samhälle behöver en radikal förändring kring detta för att få ett friskare Sverige och det behöver göras NU!

Känner du igen dig i något av det här? I så fall har du möjlighet att göra en förändring genom att börja läka dig själv inifrån. Du är unik och du är värd att må bra!

höga_prestationer
Jaga_Tid

ÅTERHÄMTNING

Återhämtningsprocessen är ofta lång och mycket utmanande. Det krävs att kunna lyssna mer på sina inre känslor än att styras av tankar att överprestera. För att må bättre behöver genomgripande förändringar skapas utifrån sina basbehov som sömn, kost, träning och aktiv återhämtning. Detta kan vara svårt i början att acceptera eftersom det innebär en förändring på hur du behöver agera och tänka utifrån vad din kropp orkar med. I många fall kan frustration uppstå då du jämför dig själv med vad du tidigare har orkat med och kanske även jämför du dig med vad andra klarar av. Det viktigaste är att ta ett beslut att göra en förändring till att må bättre och att göra det i din egen takt.

Må_bra

TJÄNSTER

Förebygga stress

Det är alltid klokt att förebygga stress eftersom det är en lång återhämtning om man väl har hamnat i utmattningssyndromet. Med coachning kan du bryta ditt nuvarande tankemönster runt din stress. Därefter jobbar du tillsammans med coachen att uppnå ett mer hållbart liv utan långvarig stress. Tillsammans med coachen kan du få nya insikter om vad som är viktigt i livet och lära dig att prioritera dig själv på ett mer hälsosamt sätt.

Förebygga Stress

På väg tillbaka

När du börjar känna dig redo att tackla livet efter en utmattning krävs det i de flesta fall att tänka om och börja om på nytt. För många innebär det att byta karriär för att bryta stressen. Du behöver även skaffa nya vanor och tankemönster för att undvika att få återfall till stressen. Detta kan verka skrämmande och svårt att veta vilken väg du behöver välja för ett bättre välmående. Då kan coachning vara ett hjälpmedel att visualisera dina tankar och sätta ord på dina känslor. Coachning kan ge dig andra synvinklar och få dig till att ta steget från stressen till lugnet. Det kan även öppna upp nya möjligheter som du inte har tänkt på innan. Du får i din egen takt prova på nya idéer och möjligheter med stöttning från coachen.

Val i livet

Föreläsningar

Vill du boka föreläsning till din arbetsgrupp på temat varför det är så viktigt med återhämtning och vila och hur du uppnår detta.

Här ser du exempel på ämnen som föreläsningen kan innehålla:

  • Avslappningsövningar
  • Öka kunskap om hur stress påverkar kroppen
  • Vad prestationsberoende innebär
  • Hur man blir mer uppmärksam på sin stress
  • Vad som händer i kroppen vid meditation

Kontakta mig så skräddarsyr vi utifrån din verksamhets behov.