Mindfulness -
Vägen till Mental Hållbarhet

VAD ÄR Mindfulness?

En definition på mindfulness beskrivs enligt Jon Kabat-Zinn
som ”Ett särskilt sätt att rikta uppmärksamheten med avsikt i ögonblicket, utan att värdera det som vi uppmärksammar”.
 
Mindfulness är ett sätt att öka sin närvaro i nuet med enbart observation. Med det menas att ha ett rent objektivt sinne att se på saker utan att ha ett dömande förhållningssätt och sätta någon speciell etikett på känslor och upplevelser. Istället är det bara som det är, dvs. att acceptera situationen så som verkligheten frambringar den just i stunden. Detta kallas även medvetenhet utan att välja (choiceless awareness).

Hur utför man Mindfulness?

Mindfulness består av meditation och andning samt att träna koncentrationen på att befinna sig i nuet. Under mindfulnessträning välkomnas alla tankar och känslor, men utan att fastna i dem. På ett objektivt sätt uppmärksammar man kroppens förnimmelser och signaler i detalj och lär sig att lyssna på dessa utan att lägga något värde på det. Detta kallas kroppsskanning. Med nyfikenhet utforskar man sina upplevelser och känslor, oavsett om det är behagligt, obehagligt eller neutralt precis som de är.

Mindfulness kan utföras stående, gående, sittande eller liggande. Det är inte nödvändigt att blunda, men kan vara en fördel för att höja koncentrationen. Därmed är mindfulness anpassningsbart efter ens egen förmåga.

HUR PÅVERKAR Mindfulness hjärnan och kroppen?

Kortfattat ger mindfulnessträning positiva effekter som minskad stress, ökad koncentration, bättre sömn, bättre förmåga att hålla sig lugn vid påfrestningar, ökar medkänsla och empati till sig själv och andra, kan hantera oväntade förändringar bättre och starkare immunförsvaret.

För mer utförlig beskrivning är det bättre att titta på vilka funktioner som påverkas av stress och från vilka delar av hjärnan de styrs. 

Funktioner som minnet (hipocampus), uppmärksamheten (Cingulate cortex) och exekutiva funktioner (prefrontala cortex) blir nedsatta.

Funktioner som känslominnet som leder till ökad rädsla och oro (Amygdala), sömn och aptit (hypothalamus som kontrollerar hypofysen) och produktionen av stresshormonerna kortisol och beta-endorfin (Hypofys) ökar.

Följden blir att nervsystemen i kroppen går på högre belastning än normalt och detta leder i längden till att kroppens organ slits ut i förtid. En annan väldigt tydligt symtom av stress  är att immunförsvaret försvagas, vilket ger bl.a. ökad risk för infektioner, cancer och kroniska sjukdomar.

Behöver man mycket tid och resurser för mindfulness?

Många kanske tror att mindfulness tar mycket tid, men med kontinuerlig träning kan det bli ett kraftfullt verktyg som på kort tid ger positiva effekter. Det är möjligt att göra mindfulness på bara 5 minuter för att få ner pulsen och minska obehag.
 
Mindfulness är något du alltid har med dig och kan utnyttja i din vardag vart du än befinner dig. Så därför passar denna aktivitet allas budget. Du kan om du vill investera i en mjuk yogamatta eller dylikt för ett skönare underlag.
 
Utöver det kan det med fördel vara bra att bära kläder som är mjuka och som inte stramar åt för hårt för att få en mer avslappnad upplevelse.

FÖR VEM PASSAR Mindfulness?

Mindfulness passar alla oavsett ålder och egen förmåga. Här är det endast du själv som går på upptäcktsresa med dig själv för att öppna upp din nyfikenhet, acceptans och medvetenhet.

Det kan underlätta om man har en positiv inställning till förändring och att ha en stor portion nyfikenhet till hands. Men även detta kan tränas upp med mindfulness.

TJÄNSTER

Mindfulness kurs -
10 tillfällen

I en rofylld miljö på MEJA Hälsoteam kan du under en längre tid utforska dina sinnen. Du kommer att bli mer medveten om hur du tänker runt stress och får under kursens gång verktyg till att bryta dina beteenden som orsakar stress och lidande.

Kursen passar de flesta, men kan vara särskilt bra för dig som har ett högt tempo i ditt liv och vill förebygga samt hantera stress (för att undvika utmattningssyndrom), kronisk smärta, oro, sömnsvårigheter och andra kroniska sjukdomar (te.x. diabetes, IBS/Chrons, mfl.) som påverkar dig negativt vid stress. Den passar även för dig som har fått långtidscovid med te.x.  koncentrationssvårigheter och trötthet. 

Denna kurs riktar sig främst till nybörjare och därför hålls själva meditationen på 20 minuter för att inte det ska bli för stor utmaning i början. Därefter körs en gruppcoachning under Emmas ledning där var och en får diskutera sina tankar och känslor omkring sin upplevelse. I priset ingår även 1 timmes individuell coachning som bokas separat på överenskommen tid efter ca. halva kursens gång. Detta är för att du ska få personlig hjälp till din utveckling och förändring.

Syftet med kursen är att du får verktyg att hantera stress i vardagen, minska dina ”måsten” och prestationer, öka din glädje och positiv energi.

Totalt varar ett tillfälle 1 timme, 1 gång i veckan.

Pris: 2000 per person inklusive 1 coachning.

Startdatum och veckodag är inte helt fastställt ännu, men planerar att starta början av september kl. 18:00.

För intresseanmälan, klicka på knappen nedan och fyll i dina uppgifter i kontaktformen och skicka. Så fort datum är bestämt kontaktar Emma dig.

Föreläsningar

Många företag fokuserar på hållbarhet inom produktionen, men färre pratar om hållbarhet inom personalhälsan.

I dagens läge befinner sig 80% av svenska befolkningen i fas 1 av utmattningssyndromet. Symtom som bl.a. trötthet, sömnsvårigheter, smärta i olika former uppkommer, men fortfarande är personen i fråga omedveten om sina varningstecken och tro att det kommer att gå över. Om inte detta negativa mönster bryts, leder det i de flesta fall till utmattningssyndrom och en långvarig sjukskrivning.

Med hjälp av föreläsning och praktisk övning med mindfulness kan det förebygga negativ stress och öka hållbarheten i verksamheten både inom friskare personal och ökad produktion.

Vill du boka föreläsning till din arbetsgrupp på temat varför det är så viktigt med återhämtning och vila och hur du uppnår detta? Kontakta Emma på knappen nedan.

Här ser du exempel på ämnen som föreläsningen kan innehålla:

  • Avslappningsövningar med mindfulness
  • Öka kunskap om hur stress påverkar kroppen
  • Vad prestationsberoende innebär
  • Hur man blir mer uppmärksam på sin stress
  • Vad som händer i kroppen vid meditation

Kontakta mig så skräddarsyr vi utifrån din verksamhets behov.